Traumasensitief begeleiden en onderwijs

Niet elke schokkende gebeurtenis leidt tot een trauma.

Bepaalde factoren vergroten de kans:

  • Jonge leeftijd
  • Slachtoffer of getuige van geweld tussen mensen
  • Verlies gehechtheidspersoon
  • Gebrek aan sociale steun

De ontwikkeling van hersenen in onveilige situaties

  • De hersenen ontwikkelen zich om te overleven in onveilige situaties
  • Een kind constant alert is op gevaar
  • Een kind ervaart steeds meer neutrale prikkels als bedreigend waardoor het vaak reageert met stressreacties
  • Het intern alarmsysteem wordt overactief

 

Ontwikkeling weer op het goed pad krijgen

  • Vergroten van de veerkracht kan de ontwikkeling weer op het goed spoor brengen
  • Veerkracht zorgt ervoor dat toxische stress wordt omgezet in verdraagbare stress.
  • In het omgaan met kinderen die zich onveilig voelen of langdurige stress hebben,
  • is het belangrijk dat zij voelen dat ze gesteund worden.

 

 

Door het kind te leren ontspannen en te steunen kunnen klachten in de toekomst worden verminderd.

Begrip, veiligheid, aandacht en luisteren zijn belangrijke bouwstenen in het traumasensitief begeleiden.

Alle kinderen hebben het recht op respectvolle benadering, waarin ze worden gehoord en gezien.

 

Het kind is eigenaar van zijn leerproces .

Wil je meer weten over dit onderwerp, mag je altijd contact opnemen.